Salut mental i riscos psicosocials
L’STEPV alerta de greus deficiències de seguretat i abandó als centres reubicats en barracons després de la DANA
D’entre tots els centres visitats, el CEIP Orba d’Alfafar, el CEP Lluís Vives i l’Escola Infantil Ausiàs March de Massanassa presenten una situació especialment greu.La Conselleria d’Educació manté una situació de precarietat insostenible que posa en risc alumnat i professorat.
El 21 de gener de 2026, delegats de Prevenció de Riscos Laborals de l’STEPV, vamtornar a visitar aquests centres per comprovar si l’Administració havia corregit aquestes deficiències detectades el passat novembre. Les greus deficiències detectades varen donar lloc a l’aprovació d’una resolució de denúncia en el Plenari de la Junta de Personal Docent de l’1 de desembre de 2025. La conclusió és contundent: la problemàtica no ha sigut esmenada i les actuacions realitzades són clarament insuficients.
CEIP Orba d’Alfafar: precarietat estructural i manca de recursos
Al CEIP Orba d’Alfafar, el centre continua sense disposar del document de fi d’obra, fet especialment greu des del punt de vista de la seguretat. Les actuacions municipals s’han limitat a la col•locació de quatre bancs i algunes papereres, una dotació absolutament insuficient per a un centre educatiu.
El pati de primària no compta amb suficient ombra, no hi ha arbres, porteries ni cistelles, mentre que el pati d’infantil ha sigut condicionat pel mateix centre amb diners procedents de donatius de la DANA, una situació que l’STEPV considera inacceptable. A més, aquest pati està envoltat de graveta que acaba dins de la zona de joc i presenta elements perillosos com finestres i aparells d’aire condicionat amb arestes vives sense cap protecció.
S’han detectat també goteres per condensació, que continuen apareguent tot i que s’han instal•lat reixetes de ventilació a la càmera sanitària del terra. Altres problemes recurrents són els forats que apareixen al paviment. Així mateix, continuen sense col•locar-se les mallorquines d’alumini a les façanes sud, fet que ja ha provocat temperatures excessives a les aules durant l’hivern. Cal recordar que aquestes mallorquines estaven emmagatzemades des de setembre i no es van instal•lar per la improvisació amb què es va iniciar el curs.
A tot això s’afegeix una nova problemàtica molt greu:la tanca perimetral que dona a la carretera ha caigut en dues ocasions a causa del vent, amb sort de no haver caigut damunt de l’alumnat o el professorat. En aquest punt està situada l’entrada del centre molt prop d’una una rotonda amb trànsit intens de camions, la qual cosa converteix l’accés i l’entorn escolar en un espai insegur.
A més, des del punt de vista humà, el centre no disposa del personal necessari d’aula UECO ni d’orientació, malgrat el trauma viscut per infants i famílies arran de la DANA, ni tampoc de la dotació de pantalles necessària a les aules de primer cicle.
CEIP Lluís Vives i Escola Infantil Ausiàs March de Massanassa: obres paralitzades i riscos evidents
Als centres de Massanassa, la situació no és millor. Durant l’últim mes, només hi ha hagut un únic operari treballant, que va abandonar l’obra el divendres 16 de gener, i actualment les obres estan completament paralitzades.
Aquests centres tampoc disposen del document de fi d’obra, no tenen porta automàtica d’accés, presenten desnivells perillosos a les rampes d’infantil, goteres provocades per les pluges de desembre i gener encara sense solucionar, i finestres i aparells d’aire condicionat amb arestes vives sense cap protecció.
S’han detectat igualment una farola inclinada amb greu deteriorament i zones que s’inunden, fet que evidencia una manca absoluta de planificació i manteniment.
Exigim responsabilitats i solucions immediates
Des de l’STEPV denunciem que no es pot normalitzar que l’alumnat i el professorat hagen de desenvolupar la seua activitat en aquestes condicions. Donar classe en barracons ja és una situació excepcional; fer-ho sense garanties mínimes de seguretat, salubritat i dignitat és inadmissible.
Exigim a la Conselleria d’Educació i als ajuntaments d’Alfafar i Massanassa una intervenció immediata, integral i coordinada, que resolga definitivament les deficiències detectades, dote els centres del personal i materials necessaris i garantisca entorns escolars segurs i adequats.
L’STEPV continuarà denunciant públicament aquesta situació i no deixarà de pressionar l’Administració fins que aquests centres deixen de patir una precarietat que vulnera els drets de l’alumnat i del personal docent.
Etiquetat com a
Comentaris
Encara no hi ha comentaris per a aquesta entrada.