Meses de negociació

La nova proposta de Conselleria sobre el valencià a l’FP Bàsica vulnera els drets de l’alumnat

Ha convocat una Mesa Sectorial d’urgència per a modificar la proposta inicial sobre el valencià en el decret de currículum de l’FP Bàsica, negociada el passat 14 d’abril

dimarts 29 abril 2025 17:13 h

Després de la protesta de STEPV en la Mesa Sectorial del 14 d’abril per la regulació de l’ensenyament en valencià en l’FP Bàsica que estableix l’article 6 de la proposta de decret de currículum de l’FP Bàsica, la Conselleria ha convocat avui novament la mesa per la via d’urgència.

Si la Conselleria no rectifica, STEPV impugnarà el decret quan es publique al DOGV

L’article 6 ha estat ampliat per a introduir la certificació de l’A2 i del B1 de valencià a l’alumnat que realitze l’FP Bàsica i, a més, la possibilitat que els centres puguen voluntàriament oferir a l’alumnat triar la llengua vehicular.
L’article afegeix tres punts (4, 5 i 6) més respecte a la redacció inicial, per tant, la nova proposta queda així:
Article 6. Docència en anglés i valencià
1. Els mòduls de Comunicació i Ciències Socials I i II podran dividir-se en matèries de competència lingüística en anglés i en valencià. Si bé, han de generar un tractament integrat de les llengües coherent per a garantir un millor aprenentatge per part de l’alumnat.
En l’annex III-B del present decret s’establix el quadre horari.
2. En tot cas, la programació de les unitats formatives així dissenyades haurà de realitzar-se de manera coordinada entre el professorat que les impartixen, mantenint el principi globalitzador de la metodologia d’estes ensenyances, i hauran de garantir l’adquisició del conjunt de RA d’estos mòduls.
3. Es garantirà l’equilibri entre les dos llengües cooficials en les hores lectives destinades a la impartició dels continguts curriculars d’estes matèries.
4. A l’alumnat que tinga aprovat de manera conjunta el mòdul de Comunicació i Ciències Socials I i II i tinga superades les matèries de Valencià, Llengua i Literatura de primer i segon d’ESO se li acreditarà un nivell B1 de Valencià.
5. A l’alumnat que tinga aprovat de manera conjunta el mòdul de Comunicació i Ciències Socials I i II i no tinga superades les matèries de Valencià, Llengua i Literatura de primer i segon d’ESO se li acreditarà un nivell A2 de Valencià.
6. A fi d’adequar la llengua vehicular a la realitat de l’entorn, cada centre podrà establir la llengua vehicular del cicle, dins de la seua autonomia i segons les preferències de l’alumnat durant la matriculació, tenint en compte el perfil de l’alumnat i la competència lingüística del professorat.

La nova redacció permet que un alumne que no supere la part de Valencià de l’àmbit de Comunicació i Ciències Socials, però sí el conjunt del modul, acredite un nivell de Valencià, una qüestió que la Conselleria s’ha compromés a matisar després de l’observació de STEPV.
Respecta a l’apartat 6 el Sindicat ha criticat que s’està vulnerant el dret de l’alumnat a rebre l’ensenyament en valencià si finalment ha de dependre de si el professorat acredita o no la seua competència lingüística en valencià. Cal recordar que la mal anomenada llei de “llibertat educativa” elimina el requisit del valencià en la FP, per tant, hi pot haver professorat que no l’acredite, un fet que elimina la possibilitat que l’alumnat que ho sol·licite puga rebre l’ensenyament en valencià, si es manté aquesta redacció.
Per tant, i com ja va denunciar STEPV en el comunicat anterior, aquesta norma representa, si no es modifica, un nou atac al valencià i una vulneració dels drets de l’alumnat.
La Conselleria s’ha compromés a revisar amb l’advocacia de la Conselleria la redacció d’aquest apartat 6, però si finalment es manté el Sindicat recorrerà el decret en publicar-se al DOGV.

Modificacions en l’organització i funcionament d’Ensenyances de Règim Especial (ERE)
El citat decret de FP també inclou unes disposicions que alteren l’organització i el funcionament dels ensenyaments de règim especial (ERE). Després de l’última mesa en què no es van poder negociar aquestes disposicions per l’absència de representants del SOGERE, avui s’han pogut traslladar les qüestions i comentaris per a les modificacions dels decrets 156/2007, 157/2007, 158/2007, 159/2007, de 21 de setembre; el Decret 167/2017 de 3 de novembre i l’Ordre 73/2014 de 26 d’agost.
Conselleria ha aclarit que tots els aspectes que han quedat sense concreció es detallaran amb normativa de rang inferior com ara ordres o resolucions per tal de tindre més flexibilitat. STEPV estarem pendents d’aquest desenvolupament normatiu.
En general, les crítiques estan relacionades amb:
· La manca, d’una banda, de comunicació amb els centres abans de proposar les modificacions dels citats decrets i, de l’altra, d’ús dels decrets de currículum d’ensenyaments de música i dansa que es van treballar i consensuar per docents, equips directius, etc. Conselleria ha traslladat que els currículums no tenien un consens general i que s’actualitzaran, abans d’aplicar-se.
· La falta de concreció després d’aquesta normativa per a l’accés als ensenyaments elementals i professionals tant de música com de dansa. STEPV critica que es va tard i que caldria publicar aquesta concreció al més aviat possible. Conselleria ha comentat que els canvis serien per al curs 2026-27 a través d’ordres o resolucions, tal com hem esmentat abans.
· La flexbilització de les edats per a accedir als estudis elementals i pofessionals tant de música com de dansa. Conselleria han aclarit que s’ha blindat l’edat als ensenyaments elementals dels 8 als 12 anys, exceptuant el cas d’alumnat amb altes capacitats que podrà accedir un any abans sempre que passe la prova d’accés. En aquesta línia, el Sindicat també ha demanat quina seria l’ordre de prelació per a atorgar les vacants en aquests estudis. Conselleria ha dit que es mantindrà l’ordre de prelació actual.
· Demanar la flexibilització dels estudis per a acollir alumnat amb Necessitats Educatives de Suport Educatiu (NESE) tant en ensenyaments elementals i professionals tant de música com de dansa sense el personal de suport necessari pot dificultar l’aprenentatge d’aquest alumnat i la gestió de l’aula. STEPV sol·licita, doncs, que s’afegisquen figures de suport i que s’aclarisca què implica el terme “flexibilització”. A més, pregunta si l’especialitat Pedagogia Musical, que actualment s’ofereix al Conservatori Professional de Música de Torrent s’estén a altres conservatoris. Respecte a aquest punt, Conselleria ha comentat que s’està treballant per tal que aquests ensenyaments arriben a alumnat amb NESE i s’han aplicat 2 h. per a una coordinació d’orientació per tal que reculla les incidències i es pose en contacte amb els orientadors de la UEO.
· La supressió de les mediateques, pel que fa a les EOI. STEPV ha sol·licitat que es repensen perquè són una eina dinamitzadora de les llengües i un espai d’obertura a la ciutadania general que, de retruc, dona visibilitat als centres. També ha demanat una coordinació de biblioteques per tal d’assumir el buit que deixaran les mediateques. Conselleria no ha donat resposta.

Etiquetat com a


Comentaris

Encara no hi ha comentaris per a aquesta entrada.

Comenta

Has d'estar registrat per a deixar comentaris.


  • Aquesta és l'opinió personal de les i dels internautes, no d’Intersindical Valenciana.
  • No està permés fer comentaris o manifestacions que atempten contra el dret a la llibertat d'expressió legalment establit ni que siguen contraris a l'honor, intimitat o dignitat de les persones o organismes.
  • Ens reservem el dret a eliminar els comentaris que considerem que incompleixen el punt anterior o que tracten qüestions alienes a la temàtica dels articles.
  • Els comentaris seran publicats una vegada hagen sigut revisats.
  • No és acceptable la publicitat i serà tractada com a "spam" o correu no desitjat.
  • Està prohibit l'ús de noms o identitats falses. Cas que es detecte aquesta situatió, el comentari serà esborrat. Així mateix, està prohibit incloure en els missatges o comentaris dades de caràcter personal o qualsevol altra informació que revele la identitat de les persones físiques o jurídiques, especialment relatives a menors d'edat.

TAMBÉ ET POT INTERESSAR