Polítiques educatives

STEs denuncia que el pacte d’investidura PP-C’s manté la política conservadora de l’anterior govern

dimecres 31 agost 2016 15:35 h

La Confederació de STEs-intersindical denuncia que els acords signats pel PP i Ciutadans en matèria educativa, dins del Pacte d’Investidura 150 compromisos per millorar Espanya, asseguren el manteniment de les polítiques elitistes i conservadores del fins ara govern de Mariano Rajoy.

L’anunci de paralització de la LOMQE és enganyar la ciutadania amb promeses buides i un exercici de cinisme

L’anunci de paralització de la LOMQE, quan ja estan en vigor tots els desenvolupaments normatius de la llei, és enganyar la ciutadania amb promeses buides i un exercici de cinisme cap a la comunitat educativa. Tot està preparat perquè durant el curs escolar 2016/17 es complete la LOMQE a 2n i 4t de l’ESO i en 2n de Batxillerat, així mateix el Reial Decret que regula les revàlides a 4t ESO i 2n Batxillerat des del 31 de juliol, al dia següent de la seua publicació al BOE. Per això, ens sembla absolutament rebutjable que es mentisca en traslladar que es paralitzarà (mai s’utilitza la paraula derogar) una llei que està plenament desenvolupada en tots els seus aspectes des de 1r de Primària fins a 2n Batxillerat. És, doncs, un “brindis al sol”, una mena de “postureig” polític d’aparador que no canvia en res la realitat educativa que el professorat haurà d’afrontar en uns dies, quan comence el nou curs escolar.
Dins de les mesures anunciades, STEs-i adverteix sobre la proposta d’un suposat Pacte Educatiu. Qualsevol iniciativa d’aquests partits conservadors en aquest sentit només pretén consolidar la privatització i la pervivència dels interessos ideològics de la dreta, marginant les classes populars i aprofundint en la subsidiarietat de l’escola pública respecte a la privada. A més, els dos partits són clars partidaris de la centralització política, i per tant educativa, de manera que mesures com la limitació de recursos econòmics, la uniformització dels currículums o el fre a l’ensenyament de les llengües pròpies dels territoris amb models ja coneguts de bilingüisme/trilingüisme poden seguir presents en el sistema educatiu.
No menys preocupant són les intencions declarades sobre l’establiment d’un Estatut Docent. D’una banda, aquesta norma es construiria sobre la LOMQE, qüestió que STEs-i ha advertit amb motiu dels anuncis del MECD en aquest sentit, ja que sumiria el professorat en el pitjor dels escenaris possibles i danyaria definitivament l’educació pública en impedir el treball cooperatiu entre docents. D’altra, el model d’Estatut, seria l’oferit en el Llibre Blanc de la Professió Docent, per J. A. Marina, les propostes del qual demostren un profund desconeixement de la realitat del treball docent. Com sempre, els problemes del professorat interí, col·lectiu que suposa un 20% de la plantilles, no s’aborden: solucionar seriosament la seva inestabilidad i precarietat laboral seria sens dubte beneficiós per al sistema educatiu.
L’acceptació del Pacte d’estabilitat i Creixement de la Unió Europea, concretat en el Programa d’Estabilitat 2016/2019, sotmés a les directrius de la Unió Europea, condicionaran els futurs pressupostos generals de l’Estat. Això implica no només que les retallades educatives i socials continuaran imposant-se, sinó que a més hi haurà una reducció de la despesa pública educativa de l’actual 4,28 fins a arribar al 3,89 del PIB.
STEs-i adverteix que la derogació immediata de la LOMQE, la reversió de les retallades educatives i de la reforma universitària del PP no poden ser moneda de canvi per a la constitució del nou Govern i rebutja amb fermesa les maniobres del PP i els seus acòlits per mantenir la vigència de la LOMQE i garantir la pervivència de la segregació i la privatització del sistema educatiu. El Sindicat tornarà a mobilitzar la comunitat educativa si aquestes propostes de política educativa continuen endavant.