Professorat interí

STEs-i mobilitza al professorat interí i aconsegueix canviar la redacció de l’article 19.2 dels PGE

Es manté, però, la redacció de l’art. 19.1 que recull l’Acord per a l’Ocupació que manté l’amenaça de milers de llocs de treball del col·lectiu en els propers tres anys.

Concentració del professorat interí davant el MEC el 27 de maig

divendres 02 juny 2017 11:06 h

La Confederació Intersindical i STEs-i s’han dirigit a diferents grups polítics per alertar del perill que suposa per a l’estabilitat laboral de milers d’empleades i empleats públics de totes les Adminsitraciones l’Acord per a l’Ocupació, signat per CCOO, FeSP-UGT i CSI-F, plasmat ara en l’articulat dels PGE de 2017. Les converses d’STEs-i, especialment amb Nova Canàries, de qui depèn l’aprovació final dels PGE, han estat fonamentals per a la rectificació de l’article 19.2 tornant a la redacció que tenia en els PGE de 2016 (art.20.2), ja que ha estat aquesta formació política la que ha condicionat el PP per al canvi del text. La redacció ha estat finalment pactat entre PP, PSOE i Ciutadans. Això dóna via lliure a que els contractes en interinitat no queden limitats als tres anys de la redacció inicial.

STEs-i, juntament amb la CI, i la Plataforma per l’Estabilitat i la Consolidació del Professorat Interí (PECEPI) hem començat a mobilitzar els col·lectius afectats amb diferents convocatòries durant els últims mesos en difientes territoris, i davant el MECD el passat 27 de maig, el que ha contribuït a la retirada l’art. 19.2. No obstant això, no és sufient: el canvi aconseguit en la redacció de l’esmentat apartat del els PGE. L’article 19.1, que es manté en el redactat dels PGE, recull l’Acord per a l’Ocupació i li dóna caràcter legal, mantenint l’amenaça per als propers tres anys de deixar sense feina a milers de docents i altres treballadores i treballadors públics contractats temporalment .

Des d’STEs-i i la CI denunciem que, per a la signatura de l’esmentat Acord, no s’ha consultat a les bases afectades en cap moment, practicant un sindicalisme antidemocràtic al qual ens hem oposat, abans i ara. A més, al no aplicar les mateixes mesures d’estabilització laboral en tots els sectors públics per igual, introdueix una greu discriminació entre les administracions públiques en excloure a una bona part d’ells. No menys greu, igualment, és la impossibilitat d’incrementar la despesa pública en l’aplicació d’aquests processos, renunciant a recuperar els llocs de treball perduts durant la crisi i assegurant el manteniment de les retallades en personal.

Els processos d’estabilització laboral que l’Acord per a l’Ocupació i els PGE de 2017 pretenen reduir la taxa d’interinitat, però no tenen garanties perquè el professorat interí aconseguisca consolidar realment en la seva totalitat l’ocupació. Les administracions han estat incomplint reiteradament la legislació i han abusat de la interinitat a conveniència. Han incorregut constantment en frau de llei, contravenint la legislació europea, per a contractar personal amb salaris més baixos i menys drets laborals. Precisament ara, quan el personal temporal i interí comença a recuperar drets salarials, l’Administració, amb la complicitat dels sindicats signants de l’Acord, dóna la carpetada amb la pretensió de substituir treballadores i treballadors amb anys d’experiència i provada aptitud per gent de nou ingrés, ja que d’entrada no percebran els complentos retributius reconeguts al personal interí.

Les administracions han incorregut clarament en frau de llei i han estat les responsables de la situació creada, però ara demostren ser incapaços d’escometre els canvis legislatius necessaris per reparar el dany causat. El professorat interí ha superat ja processos selectius regits pels principis constitucionals d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat, i no ha obtingut plaça perquè les Adminsitraciones no oferien totes les vacants estructurals existents. Just seria habilitar ara els canvis normatius per facilitar-los les places que no es van oferir a les successives convocatòries. Per tant, denunciem també la manca de voluntat política per solucionar amb justícia un problema que afecta centenars de milers de treballadores i treballadors públics. El deure de les organitzacions sindicals és la defensa dels drets laborals.

Des STEs-i i la Confederació Intersindical requerim a l’organitzacions sindicals signants de l’Acord per a l’Ocupació que es desentenguen de la mateixa i s’unisquen a la lluita pel manteniment de l’ocupació del professorat interí i de tot el personal temporal, mitjançant polítiques reals de consolidació d’ocupació amb procediments específics que integren a tot el col·lectiu com a funcionariat de ple dret.

Amb el manteniment de l’Acord per a la (Des)ocupació i el seu compliment a partir dels PGE per a 2017, STEs-i i la CI mantindran la mobilització en els centres de treball i en la carrers per conduir les negociacions previstes cap al major benefici per a les treballadores i els treballadors públics, especialment, els col·lectius temporals i interins.