Reforma educativa

STEPV fa una crida a la insubmissió si s’aprova la LOMQE

El Sindicat proposa noves mobilitzacions per a aturar la llei.

Pancarta d'STEPV contra la LOMQE, el 9 de maig

dilluns 20 maig 2013 14:07 h

L’aprovació, divendres passat, pel Consell de Ministres del projecte de LOMQE demostra la prepotència del govern i el seu allunyament del conjunt de la comunitat educativa, que el passat dia 9 de maig va demanar amb una gran mobilització arreu de l’Estat que es retirara l’avantprojecte i que s’iniciara un procés negociador per acordar les mesures que s’han de prendre per a millorar el sistema educatiu.

Denunciem que la LOMQE és una contrareforma basada en principis neoliberals que busca la mercantilització i privatització del sistema educatiu (com s’està buscant la privatització de la sanitat i de tot allò que és públic), conté elements que busquen el desmantellament de l’escola pública i la potenciació de l’escola privada pagada amb diners públics, convertint els centres públics en subsidiaris dels privats concertats.

La LOMQE afectarà negativament l’alumnat perquè el classificarà en funció del seu rendiment acadèmic (els centres podran triar una part de l’alumnat), legalitza la segregació per sexes, implanta itineraris en 4t d’ESO i revàlides durant tota l’escolarització. En aquest sentit, la llei ressuscita elements, com les revàlides, que es donaven per desterrades en el sistema educatiu.

La LOMQE classificarà també els centres i crearà centres gueto i centres d’elit, també en el sistema públic, perquè podran triar part de l’alumnat i del professorat en funció dels programes d’especialització curricular o els plans de millora que implanten. També es permet la publicació de rànquings que classifiquen els centres segons els resultats acadèmics. Les revàlides suposen, a més, la inaplicació a la pràctica del projecte educatiu del centre, perquè estarà obligat a preparar l’alumnat a aquestes proves externes al centre.

S’elimina tot vestigi de gestió democràtica dels centres, ja que buida de capacitat de decisió els consells escolars, organismes de control i gestió de la comunitat educativa, per assignar aquesta capacitat de decisió en exclusiva a la direcció.

Quant al professorat, perdrà drets i condicions laborals, perquè una part de la plantilla serà triada directament per la direcció del centre. El professorat estarà sotmés als designis de la direcció, es potenciarà, per tant, l’amiguisme i el nepotisme i la docilitat del professorat, que es mirarà molt de qualsevol crítica en els claustres.

Critiquem el reforçament de la religió en l’ensenyament que ara fins i tot serà avaluable i computarà a efectes de promoció, beques, ajudes, etc.

També denunciem la regulació per primera vegada en una llei educativa de les polítiques lingüístiques en l’ensenyament i de com s’han de distribuir les llengües per matèries. Aquesta és una greu injerència de l’Estat en les competències autonòmiques i un greu atac a les llengües pròpies, que perdran drets adquirits.

Aquestes són algunes de les mesures que preveu la LOMQE. En definitiva, la proposta de llei representa un greu atac al dret universal de l’educació, ja que incrementarà les desigualtats socials de l’alumnat i de la societat, posa fi a la gestió democràtica dels centres, modifica les condicions laborals del professorat, impulsa la privatització i la confessionalitat de l’educació i discrimina les llengües pròpies.

Per tot això, si s’aprova, STEPV llançarà una campanya per la insubmissió a l’aplicació en els centres perquè no s’hi implante la LOMQE.

Prèviament, STEPV proposa una mobilització a la comunitat educativa i a la societat valenciana en general per posar fre a la llei, que traslladarà a les plataformes per l’ensenyament públic i a la resta d’entitats compromeses amb un ensenyament públic, laic, integrador, de qualitat i en valencià.

Aquestes mobilitzacions es concreten en:
- Dijous 23 de maig: concentracions a delegacions i sotsdelegacions del Govern a Alacant, València i Castelló a les 19 hores. També davant dels ajuntaments en la resta de localitats valencianes.
- Proposta de reunió conjunta de la Plataforma per Ensenyament Públic, dels partits polítics, entitats socials, xarxes diverses… per construir un front comú que faça front a la LOMQE, on proposarem:
- Gran manifestació de la societat valenciana a favor de l’escola pública i contra la LOMQE.
- Mobilització als centres docents en una jornada per l’escola pública.
- Pronunciament dels claustres, consells escolars… contra la llei.
- Proposta de noves jornades de vaga abans de la seua aprovació per les Corts Generals.
- Proposta als partits polítics per presentar una recurs d’inconstitucionalitat en cas que s’aprove.