Jubilacions

Nous criteris de jubilació parcial i anticipada

dijous 21 març 2013 12:39 h

El passat dissabte 16 de març es va publicar al BOE un nou Reial Decret-Llei amb una nova regulació en matèria de jubilació parcial i jubilació anticipada. A continuació us exposem els nous criteris de la nova normativa.

Jubilació parcial
Any d’aplicacióEdat exigida segons periodes cotitzats Edat exigida amb 33 anys cotitzats
201361 i 1 mes33 anys i 3 mesos o més.61 i 2 mesos
201461 i 2 mesos33 anys i 6 mesos o més.61 i 4 mesos
201561 i 3 mesos33 anys i 9 mesos o més.61 i 6 mesos
201661 i 4 mesos34 anys o més.61 i 8 mesos
201761 i 5 mesos34 anys i 3 mesos o més.61 i 10 mesos
201861 i 6 mesos34 anys i 6mesos o més.62 anys
201961 i 8 mesos34 anys i 9 mesos o més.62 i 4 mesos
202061 i 10 mesos35 anys i o més.62 i 8 mesos
202162 anys35 anys i 3 mesos o més.63 anys
202262 i 2 mesos35 anys i 6 mesos o més.63 i 4 mesos
202362 i 4 mesos35 anys i 9 mesos o més.63 i 8 mesos
202462 i 6 mesos36 anys i o més.64 anys
202562 i 8 mesos36 anys i 3 mesos o més.64 i 4 mesos
202662 i 10 mesos36 anys i 3 mesos o més.64 i 8 mesos
202763 anys36 anys i 6 mesos o més.65 anys

A quina edat puc jubilar-me parcialment?

A partir d’ara l’edat d’accés a la jubilació parcial anirà pujant progressivament fins que al 2027 siga de 63 anys (si es té 36 anys i mig cotitzats) o de 65. L’edat varia en funció dels anys que s’han cotitzat com es veu en la taula anterior, però sempre ha de ser un mínim de 33 anys (anteriorment 30). Per aquelles persones amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33% els anys mínims cotitzats seran 25.

Quina antiguitat he de tindre?

6 anys d’antiguitat immediatament anteriors a la data de jubilació.

Quina és la jornada que hem puc llevar?

Entre un 25% i un 50% de la jornada com a màxim. Si al rellevista el fan contracte a jornada completa i indefinit em puc llevar fins a un 75% de la jornada (anteriorment fins a un 85%).

Com es cotitza?

Durant l’any 2013 empresa i treballadora/treballador jubilada/jubilat parcial cotitzaran el 50% de la base de cotització que hauria correspost a la jornada completa. Per cada any a partir del 2014 s’incrementarà en un 5% fins arribar al 100% de la base de cotització que hauria correspost a la jornada completa.

I si tinc un acord col·lectiu d’empresa?

Es continuarà aplicant la regulació de pensions de jubilació, en les seues diferents modalitats, requisits d’accés, condicions i regles de determinació de prestacions vigents abans de l’entrada en vigor d’aquesta Llei a les pensions de jubilació que es causen abans de l’1 de gener de 2019 sempre que es tinga un pla de jubilació parcial arreplegat a convenis col·lectius de qualsevol àmbit, o acords col·lectius d’empresa amb independència de que l’accés a la jubilació parcial s’haja produït amb anterioritat o posterioritat a l’1 d’abril de 2013.
Entenem que quan diu Pla de de Jubilació Parcial vol dir un llistat on s’arreplegue el nom de les treballadors/res que està previst que es jubilen parcialment abans del 2019 i amb quines condicions, hi ha que incloure-lo com anexe, per exemple, a l’acord col·lectiu d’empresa.
Serà condició indispensable que els indicats acords col·lectius d’empresa es troben degudament registrats a l’INSS. Es disposarà fins al dia 15 d’abril del 2013 per a registrar-lo a les diferents direccions provincials de l’INSS. Amb aquesta documentació s’ha de presentar certificat de l’empresa acreditativa de la identitat de les treballadores i treballadors incorporats al Pla de Jubilació Parcial amb anterioritat a l’1 d’abril de 2013.
Per tant,  tots aquells que ja heu registrat els vostres acords telemàticament en Treball heu d’incloure el pla de jubilació parcial (és a dir, el llistat de les persones incloses) teniu fins al 15 d’abril per a registrar-lo a la Direcció Provincial de l’INSS adjuntant el certificat esmenat a l’anterior paràgraf.

I si no tinc un acord col·lectiu d’empresa?

Si no tenim suscrit un acord col·lectiu d’empresa en matèria de jubilació parcial tenim fins al 31 de març per a signar-lo. Hem de recordar incloure el Pla de Jubilació Parcial on aparega el nom de les treballadores i treballadors que està previst que es jubilen parcialment abans del 2019 amb les condicions les quals es jubilen. Recomanem que es registre a treball telemàticament a la següent pàgina: http://www.indi.gva.es/web/dg-trabajo/convenios
Per acabar els indicats acords col·lectius d’empresa han de ser registrats degudament a l’INSS. Es disposarà fins al dia 15 d’abril del 2013 per a registrar-lo a les diferents direccions provincials de l’INSS. Amb aquesta documentació s’ha de presentar certificat de l’empresa acreditativa de la identitat de les treballadores i treballadors incorporats al Pla de Jubilació Parcial amb anterioritat a l’1 d’abril de 2013.

Jubilació anticipada

Forçosa

Fins ara era l’edat d’accés era de 61 anys, però anirá pujant gradualment fins als 63. L’edat d’accés ha de ser com a mínim inferior en 4 anys a l’edat ordinària de jubilació establerta amb caràcter general per a cada any. Per exemple, si està previst que em jubile amb 67 anys, puc sol·licitar la jubilació anticipada als 63 anys. Només podrà continuar solicitant-la als 61 anys si té 38 anys i mig cotitzats o més.
A més, totes aquelles persones que la sol·liciten han d’haver estat apuntats a l’atur 6 mesos com a mínim i tindre com a mínim 33 anys cotitzats (abans eren 30).

Voluntària

L’edat d’accés ha de ser com a mínim de 2 anys abans a l’edat de jubilació ordinària establerta per a cada any amb caràcter general, passant progressivament dels 63 als 65 anys. Per exemple, si està previst que hem puga jubilar als 67 anys, podré sol·licitar-la als 65 anys.
També en aquest cas, qui puga jubilar-se de forma ordinària als 65 per tenir cotitzats més de 38 anys i mig podrà sol·licitar la jubilació anticipada als 63.
Els coeficients de reducció per trimestre o fracció són els següents:

Coeficients de reducció
Periode de cotitzacióJubilació