Dret a l’educació

La meitat dels centres rurals agrupats perden unitats i professorat

La UNIÓ i STEPV analitzen l’impacte de l’arranjament escolar en l’àmbit rural.

Representants de La UNIÓ i d'STEPV en la reunió d'aquest matí

dimarts 05 febrer 2013 16:07 h

La Unió de Llauradors i Ramaders i STEPV han analitzat aquest matí l’impacte de la proposta de l’arranjament escolar publicada la setmana passada en els centres rurals agrupats (CRA). Els CRA són agrupacions de centres disseminats en diverses poblacions d’una comarca per a atendre l’alumnat de zones rurals.

La retallada és deguda a l’augment de ràtios, la modificació de criteris per a autoritzar unitats i les plantilles de primària

Les dues entitats han realitzat un estudi per províncies (que adjuntem a aquest article) que conclou que quasi la meitat dels 43 CRA existents perden unitats i professorat. En concret, 21 centres es veuran afectats, és a dir, el 49%. Se suprimeixen 13 unitats d’infantil i 8 de primària i només es creen 4 unitats en aquesta etapa. Per tant, el curs que ve, segons aquesta proposta, hi haurà 78 unitats en infantil (de les 91 actuals) i 165 en primària (de les 172 actuals). Quant al professorat, se suprimiran 42 docents i només es creen 9 llocs de treball. Per tant, dels 384 que hi ha actualment, el curs que ve en quedaran 351, és a dir, 33 docents menys que actualment.
Per a calcular el professorat resultant el curs que ve s’ha tingut en compte la modificació de les plantilles de primària que la Conselleria pensa aplicar el curs que ve. Segons això, dos CRA (Palància-Millars i Baronia Baixa) perden un mestre més per l’aplicació de les noves plantilles. Amb les plantilles actuals només se suprimirà un lloc en cada centre per l’arranjament, però amb les noves plantilles se’n suprimirà un més en cada centre perquè tenen 12 i 14 unitats de primària respectivament (les noves plantilles eliminen un mestre/a en els centres de 12 a 17 unitats).
Aquestes retallades d’unitats i de professorat difícilment es poden atribuir només a la baixada de la natalitat. L’augment de ràtios, la modificació dels criteris per a autoritzar unitats i les noves plantilles de primària també han influït decisivament en la supressió d’unitats i professorat.
És per això que les dues entitats es coordinaran per a posar-se en contacte amb els centres i localitats afectades per recollir més informació i dur a la Conselleria d’Educació les al·legacions corresponents per a minimitzar l’impacte negatiu de l’arranjament en aquests centres. A més, pròximament s’ampliarà l’estudi a la resta de centres educatius no catalogats com a CRA en les zones rurals per fer una valoració global de com hi estan afectant les retallades.
El termini per a presentar al·legacions finalitza el pròxim 12 de febrer i l’arranjament definitiu està previst que es publique el 4 de març. La UNIÓ i STEPV faran el seguiment de les al·legacions presentades pels centres i les localitats per garantir que l’alumnat i les famílies d’aquestes zones tinguen l’atenció educativa que es mereixen. Una atenció educativa que és fonamental per a evitar el despoblament d’aquestes comarques i vertebrar el món rural.
Finalment, les dues organitzacions fan una crida a la població d’aquestes comarques i, en general, a tota la societat valenciana perquè participe el pròxim 9 de febrer en la manifestació convocada per la Plataforma per l’Ensenyament Públic contra les retallades en educació que afecten de forma greu les zones rurals.

Estudi arranjament escolar en CRA