Oposicions

El pla de contingència per a les oposicions docents sobrecarrega els tribunals

El Sindicat continua proposant que no es realitzen les oposicions en temps de pandèmia perquè no es donen les condicions

dijous 08 abril 2021 12:44 h

La Conselleria d’Educació ha enviat als sindicats la proposta de pla de contingència per a les oposicions (que enllacem al final) i ha donat un termini fins el 15 d’abril per a fer al·legacions.

La tasca dels tribunals és la d’atendre les persones aspirants, no dedicar-se a desinfectar aules

El Sindicat considera que aquesta proposta sobrecarrega de feina els tribunals d’oposició, que tenen una sèrie de responsabilitats afegides en alguns casos pràcticament impossibles de complir.
Així per exemple, els tribunals han de realitzar actuacions com: organitzar, distribuir i identificar espais comuns (accés a les aules, zones de descans, lavabos…), i de realització de proves (aules) i, cas que fora necessari, preparar una zona reservada per a l’aïllament de persones amb possibles símptomes de la COVID-19 (aula d’incidències); Distribuir els espais en les aules d’examen de forma que es puga mantindre una distància interpersonal mínima d’almenys 1,5 metres; Equipar totes les aules amb, almenys, gel hidroalcohòlic, una paperera de pedal amb tapa i bossa de fem que permeta la gestió adequada del material d’un sol ús; Ventilar, netejar i desinfectar els espais i el mobiliari, amb una antelació màxima de 24 a 48 hores prèvies a la celebració de les proves, amb especial atenció a les zones d’ús comú i a les zones compartides (qualsevol material inorgànic que puga ser el vector passiu d’un patogen). Posteriorment, es tancaran aquests espais fins que comencen les proves. Aquestes són algunes de les seues funcions extra.
El Sindicat considera que els tribunals no són experts sanitaris per identificar «qualsevol material inorgànic que puga ser vector passiu d’un patogen», per exemple. Ni tenen perquè dedicar-se a desinfectar espais. Això és competència de qui ha convocat les oposicions. La tasca dels tribunals no és aquesta, sinó la d’atendre les persones aspirants, que ja és molta feina. A més, aquesta proposa genera molts dubtes: quan es podran dedicar els tribunals a realitzar totes aquestes accions si les proves tindran lloc dissabtes (15 i 22 de maig com a mínim) mentre el curs continua en marxa? O tindran un permís especial per a deixar les seues aules i organitzar i «desinfectar» les aules dels centres on tindran lloc les oposicions (que quasi mai coincideixen amb els centres de treball dels tribunals). I les aules que han de «desinfectar» no estaran sent ocupades per l’alumnat del centre les 24 o 48 hores prèvies a les proves d’oposicions? Si no tenim prou espais per allotjar tot l’alumnat per les mesures antiCOVID! O es pensen fer en altres llocs que no siguen centres educatius? Si és així els sindicats no hem sigut informats.
A més, una vegada realitzades les proves que, insistim, seran dissabtes, han de passar almenys 24 hores perquè els tribunals puguen accedir a les mateixes per prevenció. Això significa que fins dilluns no podran accedir-hi, amb la qual cosa s’hauran de traslladar a les seus on es realitzen les oposicions novament. I que el Sindicat sàpiga, no es disposa de cap permís per poder fer aquestes tasques. Els tribunals hauran de quedar fora dels seus horaris laborals per assistir als centres i accedir a les proves, que poden estar en localitats allunyades dels seus llocs de treball. El professorat dels cossos convocats no tenen un horari homogeni, per tant, s’han de coordinar per corregir les proves.
Igualment, no hi ha cap indicació respecte a les proves pràctiques, especialment d’aquelles especialitats que són més complexes de dur a terme en temps de COVID, ja que impliquen manipulació d’instruments o maquinària i requereixen de mesures específiques. Són especialitats de conservatoris o de Formació Professional que fins i tot requereixen de més personal a l’aula per a dur-les a terme, a no ser que la Conselleria haja pensat en altres opcions, cosa que tampoc han estat informats els sindicats.
Tampoc es contempla cap referència concreta a mares lactants opositores. Només es diu, en genèric, que les persones que ho necessiten podran entrar acompanyants de manera degudament justificada. En el cas de mares lactants, és aquesta una situació justificada? No ho deixa clar la proposta de Conselleria.
STEPV ha demanat una reunió específica a la Conselleria per a tractar molts dubtes que han sorgit de l’aplicació d’aquest pla de contingència. Si es produeix la reunió, el Sindicat insistirà en què aquest curs no es poden celebrar les oposicions i menys en aquestes condicions de sobrecàrrega de feina per als tribunals però també per al professorat interí que s’hi ha de presentar, ja que per les condicions d’aquest curs no tenen temps de preparar-se en condicions.
I per acabar-ho d’adobar ens acabem d’assabentar que és possible que la segona dosi de la vacuna siga d’una altra marca. Si és així, la segona dosi caurà just enmig de les oposicions i el professorat serà un conillet d’índies (qui accepte inocular-se la segona dosi) o bé no tindrà tota la protecció necessària (si no accepta posar-se-la). No es pot jugar així amb la salut de les persones perquè genera incertesa, inseguretat i inquietud, precisament enmig d’un procediment tan complicat com unes oposicions, que requereixen el màxim de concentració, tant per als tribunals com per a les persones que s’hi presenten.

- Proposta de Pla de contingència per a les oposicions