El Fòrum per l’Educació a Iberoamèrica es reuneix a Caracas

La IX Trobada del Fòrum per l’Educació a Iberoamèrica es va donar cita a Caracas, del 19 al 21 de juliol.

Mesa de la IX Trobada del Fòrum per l'Educació a Iberoamèrica, celebrada a Caracas.

dimarts 31 juliol 2012 08:43 h

L’objectiu de la trobada és fomentar i aprofundir l’anàlisi sobre temes de la política sindical i educativa global, per refermar la necessitat d’enfortir l’acció conjunta, en el marc de la integració llatinoamericana.

Sota el lema “Cap a una educació lliure i emancipadora a Amèrica Llatina i el Món”, l’esdeveniment va comptar amb les representacions dels membres del Fòrum per l’Educació a Iberoamèrica, representats en la Confederació d’Educadors Americans-CEA, la Confederació de Treballadors de les Universitats d’Amèrica-CONTUA, la Federació Llatinoamericana de treballadors de l’Educació i la Cultura-FLATEC, Federació de Sindicats Universitaris d’Amèrica del Sud-FESIDUAS, Sindicat de Treballadors / es d’Educació Espanya-STEs, Sindicat de Treballadors / es de les Illes Balears Espanya-STEs-i, Sindicat de Treballadors / es d’Educació del país Valencià Espanya-STEPV, Federació Nacional de Professors Portugal-FENPROF, Fòrum Mundial d’Educació-Secretària Executiva, FME, amb la participació de més de 33 sindicats provinents de països com l’Argentina, Bolívia, el Brasil, Colòmbia, Cuba, Costa Rica, Xile, l’Equador, Espanya, Panamà, Portugal i l’Uruguai, que es van congregar a la capital de Veneçuela.
Entre les diverses activitats programades, la Federació Nacional de Sindicats de Professors Universitaris (Fenasinpres), que agrupa els docents universitaris veneçolans, va promoure dins del seu debat intern, l’abast d’una nova visió de l’educació que assumisca els reptes generats per les demandes postergades dels sectors històricament exclosos, que permeta la transformació i l’alliberament dels pobles, mitjançant la defensa de l’educació gratuïta i de qualitat socialment referenciada per a tothom.
La idea central subratllada va ser “compartir amb els pobles del món les nostres vivències i projectes en la lluita a favor del seu alliberament, com a alternativa a la històrica dominació econòmica, política i social, que durant segles ha afectat les nostres cultures i formes de viure”.
El Fòrum per l’Educació a Iberoamèrica va ratificar plenament la Declaració de l’Havana, d’on es destaca centralment l’avanç sostingut en la recerca de majors graus d’unitat que permeta assolir en l’acció conjunta, una intervenció eficaç sobre la demandant i conflictiva realitat Iberoamericana .
El Fòrum, es va expressar una vegada més per reclamar l’alliberament dels 5 ciutadans cubans presos en presons dels EUA, per lluitar per la pau i intentar impedir actes terroristes.
En forma especial, el Fòrum va saludar al precongrés de la FESIDUAS, realitzat en el marc de l’activitat de referència, com una forma de reafirmació d’aquesta construcció unitària, que en termes històrics s’està consolidant.
Finalment, i per consens, es va decidir treballar durant el proper semestre en una proposta que permeta assolir majors graus de organicitat del Fòrum, en la recerca de consolidar i aprofundir la unitat en la diversitat, de totes les organitzacions que comparteixen aquest projecte, que té en la seva arrel, la necessitat d’expressar la visió-acció dels/les treballadors/es a escala regional, continental i mundial, en un marc de respecte a les independències políticoorganitzatives.