de la política educativa

L’Ordre d’adscripció, la Federació Escola Valenciana i el Síndic de Greuges

Campanya: Un escrit del claustre per garantir la continuïtat
dels programes de valencià

L’STEPV-Iv ha recorregut el concurs de trasllats de mestres d’enguany

II Jornada per una Escola Pública Democràtica

 

128-10-1.gif (2589 bytes)

L’Ordre d’adscripció, la Federació Escola Valenciana i el Síndic de Greuges

L’Ordre que va regular l’adscripció del professorat en el curs 1996/97 no va ser acordada amb cap organització sindical, ni va comptar amb el dictamen favorable del Consell Escolar Valencià. De fet, està recorreguda davant el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana per uns i per altres, entre els quals, està l’STEPV-Iv i la Federació Escola Valenciana.

El cas és que a instància de la Federació, han arribat al Síndic de Greuges quasi 300 queixes relacionades amb la competència lingüística del professorat que ha d’atendre l’alumnat que fa àrees en valencià o programes d’ensenyament en valencià i immersió lingüística.

L’informe, extens i ben documentat, acaba suggerint a la Conselleria d’Educació que: "S’adopten les mesures precises per a garantir l’aplicació efectiva dels programes d’educació bilingüe en tots els centres, de manera que, en tots els casos, els programes en valencià o d’immersió lingüística estiguen a càrrec de professors amb la capacitació suficient i que es disposen, d’acord amb la legislació vigent, les mesures extraordinàries que resulten necessàries per a dotar de professorat habilitat els centres que tinguen implantats aquests programes com també per a la seua expansió futura".

Per aquest mateix motiu, la falta de garanties de que els programes de valencià estarien atesos per professorat amb competència lingüística, i també per d’altres, es va recòrrer l’Ordre d’adscripció. I per aquest mateix motiu la Federació ha recorregut el concurs de trasllats d’enguany, ja que reprodueix, pel que fa al requisit de valencià, la pròpia Ordre d’adscripció. Que l’informe del Síndic de Greuges diga el que diu vol dir que al menys una part de l’Administració ha considerat que les queixes estaven fonamentades. Dissortadament, estan fonamentades.

anar al començament


Campanya: Un escrit del claustre per garantir la continuïtat
dels programes de valencià

Des de l´STEPV-Iv hem denunciat diverses vegades (Congresos de l’Escola Valenciana, Meses Sectorials, comunicats de premsa...) la manca d’una adequada atenció per part de la Conselleria d’Educació a l’ensenyament en valencià. Nogesmenys, de cara al proper curs escolar, tot i considerant la generalització del tercer d’ESO, cobra especial actualitat la inseguretat de la continuïtat dels Programes d’Ensenyament en Valencià de Primària a Secundària, i del primer cicle al segon cicle d’ESO, atés que la normativa que regula l’organització acadèmica i l’organització de l’activitat docent dels ensenyaments d’Educació Secundària Obligatòria (Resolució de 21 de juliol de 1997, article vint-i-nou, DOGV 31-VII-1997) contempla aquesta continuïtat en funció "de la disponibilitat de professorat".

No cal dir que, si es deixa la normativa tal i com està, no es garanteix la continuïtat, no només dels programes d’ensenyament en valencià, tampoc dels d’incorporació progressiva. De fet l’esborrany anomenat "Orden de desarrollo del decreto de reglamento orgánico y funcional de los institutos de Educación Secundaria" que ha de ser, quan es negocie a la Mesa Sectorial, la propera Ordre marc de les resolucions de començament de curs, també deixa, en última instància, la continuïtat dels programes a la disponibilitat de professorat capacitat en valencià.

Així, l’STEPV-Iv, ha considerat oportú la realització d’una campanya dirigida als Claustres i Consells Escolars per tal que la comunitat educativa sol.licite a la Conselleria d’Educació l’adopció de les mesures normatives i organitzatives oportunes per garantir la continuïtat dels programes en valencià a tots els trams educatius. Una proposta que figura també en el document "Una llengua 1OO propostes" de la Federació Escola Valenciana.

Model d’escrit adreçat al Conseller d’Educació

 

El Claustre del Centre…………………………………………………………………………..

considera que la normativa vigent que és d´aplicació a l´ordenació acadèmica i l´organització de l´activitat docent dels ensenyaments d´Educació Secundària Obligatòria als Instituts d´Ensenyament Secundari no garanteix la continuïtat del Programa d´Ensenyament en Valencià ni el Programa d´Incorporació Progresiva que actualment existeixen als col.legis d´Infantil i Primària per tal com aquesta continuïtat la deixa en funció " de la disponibilitat de professorat" ( Resolució de 21 de juliol de 1997, article vint-i-nou, DOGV 31-VII).

Així, considerant que el Decret 79/1984, de 3O de juliol, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre l´aplicació de la Llei 4/1983, d´Ús i Ensenyament del Valencià, a l´article 11 punt.1, determina que:

" La Conselleria de Cultura, Educació i Ciència en determinar la composició de la plantilla de cada centre procurarà que aquesta siga bastant per a garantir l´ensenyament del valencià i, si s´escau, el compliment del projecte d´escolarització en valencià i adoptarà les mesures administratives oportunes en l´adjudicació de les places a cada centre atenent a la consecució dels objectius establerts en aquest Decret".

Sol.licitem que la Conselleria d´Educació adopte les mesures normatives i organitzatives oportunes per tal de garantir la continuïtat del Programa d´Ensenyament en Valencià, i el Programa d´Incorporació Progressiva a tots els trams educatius.

SENYOR CONSELLER DE CULTURA, EDUCACIÓ I CIÈNCIA

anar al començament


L’STEPV-Iv ha recorregut el concurs de trasllats de mestres d’enguany

No cal que ho expliquem més perquè les raons han sigut exactament les mateixes que consideràrem en el cas de l’Ordre d’adscripció del professorat del curs passat. Senzillament no existeixen per a la Conselleria centres que tenen programes d’ensenyament en valencià a l’hora de fer la provisió dels llocs de treball entre el professorat que és definitiu. Curiosament, les condicions de titulació i competència lingüística en valencià que l’Administració li exigeix al professorat interí i al provisional per poder anar a qualsevol lloc de qualsevol escola, no li les exigeix al professorat definitiu que ha tingut més temps i més oportunitats, en general, per a adquirir la competència lingüística necessària. Després de quasi 15 anys de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià i amb el 80% del professorat reciclat no és admissible que es puga traslladar lliurement ningú que forme part del 20% restant a un centre que faça ensenyament en valencià sense conèixer la llengua. És una simple qüestió de docència: com es pot ensenyar res en una llengua que no es coneix?

anar al començament


128-10-2.gif (3072 bytes)

II Jornada per una Escola Pública Democràtica

Al maig de l’any passat ens trobàrem a Alcoi a la I Jornada per una Escola Pública Democràtica on vàrem debatre, corregir i ampliar el document "Proposta de Mesures per a fomentar la participació democràtica als centres educatius". Volem proposar-vos la continuació d’aquell debat al voltant de la participació, ara des de l’anàlisi de la validesa d’aquestes mesures. Es tracta de seguir avançant a partir del contrast de les diferents experiències. Què hem pogur fer al nostre centre? Quins problemes hem tingut? Què necessitem?

Us esperem per continuar avançant.

anar al començament