INSTRUCCIONS DE 16 DE DESEMBRE DE 1997, DE LA DIRECCIÓ GENERAL DE CENTRES DOCENTS, SOBRE CRITERIS GENERALS

PER A LA MODIFICACIÓ DE LA COMPOSICIÓ PER UNITATS, LLOCS DE TREBALL I ALTRES CARACTERÍSTIQUES

DELS CENTRES DOCENTS PÚBLICS D’EDUCACIÓ INFANTIL (2n. CICLE), PRIMÀRIA I EDUCACIÓ ESPECIAL, PER AL CURS 1998-99

 

INTRODUCCIÓ

L’Ordre de 10 de gener d’1997 (DOGV del 24), de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es publicaven les plantilles tipus de les escoles d’Educació Infantil (2n. Cicle) i collegis d’Educació Primària públics, de titularitat de la Generalitat Valenciana, determinava els llocs de treball dels diferents models de centres de dits nivells i, en la disposició transitòria tercera, establia que dites plantilles tipus s’aplicarien progressivament.
Per Ordre de 21 de gener de 1997 (DOGV del 28), de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per al curs 1997-98 es va actualitzar el catàleg d’unitats i la relació de llocs de treball dels esmentats centres introduint-hi el corresponent factor de progressivitat.
Per al curs 1998-99, la progressivitat a aplicar en les plantilles tipus a què `s’ha alludit, les previsions d’escolarització de l’alumnat d’aquests nivells d’ensenyament i l’estimació de les diverses sol.licituds relacionades amb els distints aspectes de la catalogació dels centres, fan necessari introduir variacions en el catàleg.
Per tot això, fent ús de les competències atribuïdes per les disposicions legals vigents, aquesta Direcció General de Centres Docents considera oportú dictar les següents

INSTRUCCIONS

1a. MODIFICACIONS

a) En funció del caràcter progressiu en l’aplicació de les plantilles tipus a què fa referència la disposició transitòria tercera de l’Ordre de 10 de gener de 1997, de les dades d’escolarització corresponents al curs 1997-98, de les demandes de serveis educatius i de les sollicituds formulades, els canvis en el catàleg dels centres d’Educació Infantil (2n. Cicle), Educació Primària i centres específics d’Educació Especial, per al curs 1998-99, es portaran a cap mitjançant els corresponents expedients de modificació dels aspectes que en el següent apartat s’indiquen, d’acord amb el que aquestes instruccions determinen.
b) Els aspectes susceptibles de possible modificació seran els referits a:
- Centres ordinaris:
Unitats.
Llocs de treball docent
- Projecte educatiu:
Idiomes estrangers.
Programes d’educació bilingüe.
Programes d’integració.
CAES
- Unitats i Centres Específics d’Educació Especial
- Collegis Rurals Agrupats (CRA)
- Denominació de centres
- Domicili de centres

2a. CRITERIS

2.1. Centres ordinaris

2.1.1. Nombre d’unitats

a) Aspectes generals

- Als centres complets, amb caràcter general, el nombre màxim d’alumnat per unitat serà:

Nivell Curs Nombre màxim
Educ. Infantil (2n. Cicle) 1r 20
Educ. Infan.(2n. Cicle.)/Prees 2n i 3r 25
Educació Primària Tots 25
Educ. Sec. Obligatòria 1r i 2n 30

- Als centres incomplets, quan s’agrupe alumnat de diferents cursos del mateix o distint nivell, el nombre d’unitats estarà determinat per l’aplicació de la següent taula:

Nombre d’alumnes Nombre d’unitats Ratio global alum./unitat
Mínim Màxim   Mínima Màxima
5 14 1 5 14
15 32 2 8 16
33 54 3 11 18
55 76 4 13 19
77 100 5 15 20

- A més de considerar el nombre màxim d’alumnat en els termes exposats, per a determinar el nombre d’unitats, es tindran en compte:

. Els estudis de planificació educativa realitzats.
. La continuïtat de l’alumnat al centre i la seua distribució.
. La promoció de grups, de manera que hi escaurà creació quan per augment de l’alumnat en un mateix nivell s’hi haja de constituir més unitats de les catalogades, i supressió, quan per disminució de l’alumnat en un mateix nivell hi escaiga la seua reducció.
. Les tendències del desplaçament de la població escolar.
. L’existència de barreres físiques entre barris o districtes.

b) Augment d’unitats

La incorporació de variacions al catàleg (de manera que apareguen més unitats de les actualment catalogades) es produirà quan siga necessari augmentar el nombre de grups d’alumnat. Es realitzarà des de l’anàlisi de l’escolarització de tots els centres de la localitat o, si s’escau, del districte, tenint en compte:

- La població a escolaritzar.
- L’escolarització d’alumnat amb necessitats educatives especials de caràcter greu i permanent.
- La no procedència quan, amb les unitats existents en l’àmbit local, se’n puguen satisfer les necessitats.
- L’oferta de programes educatius dels centres.
- La capacitat i estat de les installacions.
- L’equilibri de recursos entre els distints centres i districtes de la localitat.
- La seua transitorietat. Si fóra necessari amb caràcter conjuntural, se n’haurà d’atendre la necessitat mitjançant habilitació (i no creació). Per tant, totes les unitats que calga augmentar per creixement d’alumnat de 1r. Cicle d’ESO, s’atendran mitjançant habilitacions.

c) Disminució d’unitats

La incorporació de variacions al catàleg, de manera que hi apareguen menys unitats de les actualment catalogades, es produirà quan disminuïsca l’escolarització. Es realitzarà en centres que preferentment:

- Estiguen en procés de cessament progressiu.
- Disposen d’instal.lacions inadequades.
- Presenten estructura descompensada (nre. de línies).

d) Unitats de 3 anys

- En compliment del punt 7 de l’Acord de Plantilles de 7/06/1996, la proposta d’ajust per al curs 1998-99 preveu la generalització de l’oferta de llocs escolars públics per a l’escolarització de l’alumnat de 3 anys. A aquest efecte, es crearan les unitats necessàries per a escolaritzar la demanda de llocs escolars públics.
- Si per a aconseguir dit objectiu fóra necessari, es demanarà la col.laboració dels ajuntaments en l’adequació de les instal.lacions dels centres.

2.1.2. Llocs de treball docent

2.1.2.1. Educació Infantil (2n. Cicle)

- Per al curs 1998-99, es generalitzarà la dotació d’un professor de suport d’Educació Infantil per als centres que estiguen constituïts per 5 unitats de dit nivell.
- Per tant, el nombre de llocs per a unitats d’aquest nivell, que s’assigne en el catàleg de cada centre, es produirà d’acord amb la següent dotació:

. D’1 a 4 unitats d’E. Infantil catalogades. El nombre de llocs serà igual al nombre d’unitats.
. De 5 a 11 unitats d’E. Infantil catalogades. El nombre de llocs superarà en un el nombre d’unitats.
. En el cas de més d’11 unitats, el nombre de llocs superarà en dos el nombre d’unitats.

2.1.2.2. Educació Primària

a) Amb caràcter general

- En aplicació de la progressivitat de les plantilles tipus establida per l’Ordre de 10 de gener de 1997, per al curs 1997-98, van ser dotats amb la totalitat de la plantilla:

. Els centres que amb anterioritat estaven desenvolupant un projecte de compensació educativa de singularitat urbana (abans PAEP) i disposaven de professorat de suport.
. Els centres en què l’alumnat de 1r. Cicle d’ESO ha sigut escolaritzat en instituts d’Educació Secundària.
. Els centres incomplets, tant de zones rurals com de zones urbanes, pel que fa al professorat no especialista. El professorat especialista (excepte el de Pedagogia Terapèutica) va ser dotat en la seua totalitat, amb caràcter general i itinerant.
. Aquells centres on va ser necessari per a possibilitar la permanència de professorat definitiu, en la mesura que hi correspongué.

Per al curs 1998-99, els centres d’Educació Primària experimentaran un creixement generalitzat en les seues plantilles, per tal com (sempre que no estiguen dotats) es crearan els següents llocs:

. Els centres d’1 a 5 us........... + 1 professor de Ped.Ter. itinerant
. Els centres de 6 a 7 us......... + 2 professors (1 Gener. + 1 Ped.Ter.)
. Els centres de 8 i 9 us. ........ + 2 professors (2a Opció Idioma + 1 Ped. Ter.)
. Els centres de 10 i 11 us..... + 2 professors (1 Educ.Fís. + 1 Ped.Ter.)
. Els centres de 12 a 16 us.. +1/ 2 prof. (1 Educ.Fís. + 1 pos. Ped.Ter.)
. Els centres de 17 us. .......... + 1 professor (pos. Ped. Terapèutica)
. Els centres de 18 a 20 us. .. + 1 professor (1 Música)
. Els centres de 21 a 23 us. ... + 1 professor (1 Educ.Física)
. Els centres de 24 us. ........... + 1 professor (1 pos. Ped.Terapèutica)

- La creació dels llocs d’especialistes itinerants per a centres incomplets (incloses les noves dotacions de mestres de Pedagogia Terapèutica), es produirà mitjançant la promulgació d’una ordre específica.
- D’acord amb el que s’estableix en l’apartat quart de l’Ordre de 10 de gener de 1997, els centres d’una línia que estiguen constituïts per tres unitats d’Educació Infantil i sis unitats d’Educació Primària seran dotats, amb caràcter complementari, amb un professor més (sempre que siga sol.licitat pel seu consell escolar) quan:
. La funció directiva siga realitzada per professorat especialista i aquest no dispose d’horari per a atendre les dues dedicacions.
. Es considere necessari millorar l’oferta relacionada amb la capacitació lingüística del professorat.
. Es considere necesari per a la dotació d’un professor de suport d’Educació Infantil.
Els centres a què es refereix el paràgraf anterior, que durant el curs 1998/99 no hagen sigut dotats d’aquest professor (catorzé), completaran la seua plantilla amb la creació d’un lloc de treball més amb efectes de començament de curs (setembre) 1999/2000.
- Per tot el que antecedeix i tenint en compte l’increment de llocs produït per al curs 1997-98, amb la creació per al curs 1998-99 dels llocs assenyalats, els centres d’Educació Primària disposaran del següent professorat:

Nombre unitats

Llocs per especialitats

Total llocs
  EducPrimària . I.Ext. 1a.opc. I.Ext. 2a.op. Educ.Física Música PedagTerap  
1 1 A.I. (*) - A.I. (*) A.I. (*) A.I. (*) 1 (")
2 2 A.I. (*) - A.I. (*) A.I. (*) A.I. (*) 2 (")
3 3 A.I. (*) - A.I. (*) A.I. (*) A.I. (*) 3 (")
4 4 1 - 1 A.I. (*) A.I. (*) 5 (")
5 5 1 - 1 1 A.I. (*) 7 (")
6 6 1 - 1 1 1 10/11 (&)
7 7 1 - 1 1 1 11
8 8 1 1 1 1 1 13
9 9 1 1 1 1 1 14
10 10 1 1 2 1 1 16
11 11 1 1 2 1 1 17
12 12 1 1 2 1 1/2 18/19(ß)
13 13 1 1 2 1 1/2 19/20(ß)
14 14 2 1 2 1 1/2 21/22(ß)
15 15 2 1 2 1 1/2 22/23(ß)
16 16 2 1 2 1 1/2 23/24(ß)
17 17 2 1 2 1 1/2 24/25(ß)
18 18 2 1 2 2 2 27
19 19 2 1 2 2 2 28
20 20 2 1 2 2 2 29
21 21 2 1 3 2 2 31
22 22 2 1 3 2 2 32
23 23 2 1 3 2 2 33
24 24 2 1 3 2 2/3 34/35 (ß)

(*) Atenció Itinerant.
(ý) No inclòs professorat itinerant.
(&) D’acord amb allò que s’ha estipulat en el paràgraf anterior (centres de 3 us. d’ EI+6 us. de EP).
(ß) Vegeu l’apartat d) d’aquest punt.

b) Centres d’Acció Educativa Singular (CAES)

- Ateses les característiques d’aquests centres i la necessitat d’afavorir la seua integració socioeducativa, es procurarà:

. que no s’hi concentre l’escolarització d’alumnat susceptible de atendre per programes de compensació educativa; i
. que la ratio alumnes/unitat no supere els 20 alumnes.

- Es mantindrà la dotació de professorat d’acció compensatòria.

c) Centres d’immersió lingüística

Les plantilles dels centres declarats d’immersió lingüística, per al curs 1998-99, disposaran del mateix professorat de suport amb què compten per al curs actual 1997-98.

d) Educació Especial

- Quan hi haja alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzat en unitats ordinàries, la proporció alumnes/mestre de Pedagogia Terapèutica es fixa entre 20 i 25.
- Amb independència de les dotacions de professorat de Pedagogia Terapèutica que es produïsquen en funció del nombre d’unitats, el consell escolar del centre podrà sol.licitar la creació de més llocs d’aquesta especialitat, sempre que hi haja alumnat amb necessitats educatives especials en nombre i circumstàncies que ho justifiquen.
- La creació del vint-i-sisé (26) lloc de treball en tots els centres de dues línies (6 us. de EI+12 us. de EP), que no haja sigut dotat en el curs 1998/99, serà completada amb efectes de començament de curs (setembre), 1999/2000.
- Amb caràcter excepcional, sempre que ho sol.licite el seu consell escolar i estiga degudament justificat, els centres podran sol.licitar la substitució d’un lloc de Pedagogia Terapèutica per un d’Audició i Llenguatge.
- A més dels llocs de treball de Pedagogia Terapèutica, les necessitats de professorat d’Audició i Llenguatge seran ateses en funció de l’especificitat dels casos, tenint en compte que podrà produir-se mitjançant la seua dotació als SPEs de la zona.

2.1.2.3.- 1r. Cicle d’ESO

- Per a determinar les necessitats de professorat, amb què es dotaran els centres d’Educació Primària que escolaritzen alumnat del primer cicle d’Educació Secundària Obligatòria, s’haurà d’aplicar el que s’estableix en l’Ordre de 10 de gener de 1997, ja esmentada.
- Els llocs de treball que corresponga augmentar en aquest nivell, es concretaran mitjançant el procediment d’habilitació.
- Les plantilles dels centres d’Educació Primària de dues o més línies, que escolaritzen alumnat de primer cicle d’Educació Secundària Obligatòria, per al curs 1998-99 disposaran del mateix professorat de Tecnologia amb el que compten per al curs actual 1997-98.

2.2.- Projecte educatiu

Les modificacions que es poden introduir, per raó de canvis, al projecte educatiu d’un centre, seran les que a continuació es descriuen:

2.2.1. Idioma estranger

El canvi d’idioma estranger (1a. o única opció) es realitzarà garantint que l’alumnat puga acabar els estudis del nivell rebent els ensenyaments de l’idioma estranger que va iniciar al seu moment, o per sol.licitud expressa de canvi formulada per la totalitat dels pares o tutors.

2.2.2.- Programes d’educació bilingüe

Els canvis de programa d’educació bilingüe s’hi introduiran a proposta de la Direcció General d’Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, d’acord amb el procediment establit en les disposicions legals vigents.

2.2.3. Programes d’integració

En concordança amb allò que s’ha establit en el capítol cinqué ("De l’Educació Especial") del títol primer ("Dels Ensenyaments de Règim General") de la LOGSE, tots els centres d’Educació Infantil i Primària han de ser considerats com d’integració. Davant això, l’actual catalogació d’alguns centres com d’integració ha d’anul.lar-se.

2.2.4. Centres d’Acció Educativa Singular (CAES)

Per a noves catalogacions de centres, o modificació de les existents, s’haurà d’iniciar l’expedient d’acord amb allò que s’ha establit per la Resolució de 31 de març d’1987 (DOGV de 23 d’abril).

2.3. Unitats i centres específics d’Educació Especial

2.3.1. L’escolarització de l’alumnat amb necessitats educatives especials es regirà pels principis de normalització i integració escolar. Per tant, la seua escolarització en unitats i centres específics d’Educació Especial només es portarà a cap, quan les necessitats de l’alumnat no puguen ser ateses en un centre ordinari. En aquest sentit, haurà de prestar-se una especial atenció en l’elaboració dels dictàmens d’escolarització.

2.3.2. L’alumnat amb necessitats educatives especials, no susceptible de poder ser escolaritzat en unitats ordinàries, haurà d’escolaritzar-se en unitats específiques ubicades en centres ordinaris o en centres específics d’Educació Especial, després del dictamen previ.

2.3.3. Aquest alumnat serà classificat en funció de tipus de discapacitat que presente, d’acord amb la següent tipologia:

. Tipus 1: Autisme i transtorns greus de personalitat.
. Tipus 2: Discapacitat motòra i plurideficiències.
. Tipus 3: Discapacitat mental profunda i severa.
. Tipus 4: Discapacitat mental moderada.

2.3.4. Les unitats específiques ubicades en centres ordinaris, en funció de l’escolarització de l’alumnat pel tipus de discapacitat, podran ser catalogades d’acord amb la tipologia citada en el punt anterior.

2.3.5. L’escolarització de l’alumnat amb necessitats educatives especials haurà de produir-se, en la mesura que siga possible, en unitats específiques catalogades d’acord amb el seu tipus de discapacitat.

2.3.6. Mentre no hi haja noves disposicions que ho determinen, per a quantificar les necessitats de les unitats específiques ubicades en centres ordinaris i dels propis centres especifics, s’aplicaran les proporcions d’alumnes/personal docent i altres professionals que les següents taules indiquen.

Tipus 1: Autisme i transtorns greus de personalitat

 

Professionals Nombre alumnat Nombre unitats Nombre professionals  
Ped. Terapèutica 3 a 5 1 1  
Audició i Llenguatge 15 a 20 0 1  
Educadors 3 a 5 0 1  

Tipus 2: Discapacitat motora i plurideficiències

Professionals Nombre alumnat Nombre unitats Nombre professionals  
Ped. Terapèutica 4 a 6 1 1  
Audició i Llenguatge 15 a 20 0 1  
Educadors 4 a 6 0 1  
Fisioterapeutes 15 a 20 0 1  

Tipus 3: Discapacitat mental profunda i severa

Professionals Nombre alumnat Nombre unitats Nombre professionals  
Ped. Terapèutica 6 a 8 1 1  
Audició i Llenguatge 15 a 20 0 1  
Educadors 12 a 16 0 1  
Fisioterapeutes 35 a 40 0 1  

Tipus 4: Discapacitat mental moderada

Professionals Nombre alumnat Nombre unitats Nombre professionals  
Ped. Terapèutica 8 a 10 1 1  
Audició i Llenguatge 20 a 30 0 1  
Educadors 25 a 40 0 1  
Fisioterapeutes 50 a 75 0 1  

2.4. Col.legis Rurals Agrupats (CRA)

2.4.1. Unitats. D’acord amb allò que s’ha establit per l’Ordre de 15 de maig d’1997 (DOGV de 4 de juliol), sobre Col.legis Rurals Agrupats, un CRA ha d’estar conformat per la suma de les unitats de cada una de les localitats que el constitueixen. Per tant, les propostes de modificació hauran de formular-se des de l’anàlisi individual, com si cada localitat tinguera el seu propi centre.

2.4.2. Llocs. De la mateixa manera, les propostes referides a llocs de treball hauran de tenir en compte tant les modificacions en l’àmbit de la localitat com les que es generen en l’àmbit del CRA.

2.5. Canvi de denominació

Per a canviar la denominació d’un centre caldrà atendre’s a allò que s’estableix en l’art. 4 del Reglament Orgànic i Funcional de les Escoles d’Educació Infantil i dels Collegis d’Educació Primària, aprovat pel Decret 233/1997, de 2 de setembre (DOGV del 8), del Govern Valencià.

2.6. Canvis de domicili

Les sol.licituds de canvi de domicili hauran d’especificar si es tracta d’un canvi de denominació de la plaça/carrer o número o, si al contrari, és degut a un trasllat de locals.

3a. PROCEDIMENT

La gestió dels expedients citats es realitzarà d’acord amb un procediment que haurà de preveure:

a) Partint de les dades d’escolarització del curs 1997-98 i els criteris assenyalats en la Instrucció 2a., l’elaboració de propostes seran realitzades pel Servei de Planificació Educativa d’aquesta Direcció General i pel Servei d’Inspecció Educativa de cada una de les direccions territorials de Cultura i Educació.

b) La remissió de propostes de modificació als consells escolars municipals (si no n’hi ha als ajuntaments) i a les juntes de personal docent no universitari, a l’efecte de presentació d’al.legacions.

c) La publicació d’una ordre que arreplegue les modificacions introduïdes.

4a. INSTRUCCIÓ FINAL

Aquestes instruccions, amb caràcter previ, han sigut consultades amb les organitzacions sindicals més representatives en el marc de la Mesa Sectorial d’Educació. Amb data de hui han sigut remeses al Consell Escolar Valencià, en compliment del mandat de les Corts Valencianes. Una vegada realitzades les dues actuacions, i atés que és necessari resoldre l’expedient amb anterioritat a la resolució del Concurs General de Trasllats del Cos de Mestres, procedeix declarar-les aplicables a partir de hui, a fi de realitzar les corresponents anàlisis i estudis previs, sense perjudici que amb posterioritat s’hi introduïsquen les variacions que puguen correspondre en funció del dictamen del Consell Escolar Valencià.

València, 16 de desembre de 1997

 

Concepció Gómez-Ocaña

DIRECTORA GENERAL DE CENTRES DOCENTS